Många vill annonsera på olika plattformar, som till exempel Facebook, men tyvärr fungerar inte det för de flesta. Varför? För att annonsören har inte riktigt tänkt igenom det hela, och har inte ett system och nödvändiga tekniker på plats innan de börjar med annonsering.

Här kommer en kortlista på 6 absolut viktigaste saker du behöver ha på plats innan du gör någon som helst annonsering.

  1. din målgrupp – du behöver veta vem du ska locka med din annons. ”Alla människor mellan 20 och 50 i Sverige” är ingen målgrupp. Du måste vara väldigt tydlig vem du vill nå. Demografi är avgörande, men vad som är ännu viktigare är din målgrupps intressen och vanor. Du behöver profilera din målgrupp för att lyckas.
  2. en kampanj. Alltså en kampanj betyder inte att lägga upp en annons med ett erbjudande, utan en kampanj består oftast av många annonser av olika typer och med olike objektiv, som visas i rätt ordning till rätta personer.
  3. spårning. Facebook möjliggör spårningen utav alla dina resultat, och du gör det enklast genom att installera en pixel på din webbsida. Detta lilla kodstycke spårar alla aktiviteter som besökare gör på din sida, och möjliggör att du kan nå ut till dina besökare även efter at de har lämnat din webbsida.
  4. en inbjudan. Du behöver ha någonting att locka med, något av värde till dina besökare.
  5. metodik för att samla kontaktuppgifter. Varje person som kommer till din sida köper inte av dig, faktiskt; 90% gör int edet och då pratar vi om riktigt bra resultat (dvs om 10% köper direkt!) Du behöver ha en metodik att följa upp med dessa besökare!
  6. en tydlig målbild. Vad vill du åstadkomma, hur mycket pengar vill du tjäna och under vilken tidsram. Hur mycket är du villig att investera?

Annonsering på FB, IG, PI eller andra plattformar fungerar riktigt bra, men bara om du har dessa saker klara från början.

Lycka till!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *

tre × 1 =

Post comment