digital marknadsföring för småföretagare

Att bygga ett starkt varumärke är ett viktigt steg i skapande av ett framgångsrikt designföretag. Ett starkt varumärker ökar inte bara konsumenternas kännedom om ditt företag, men ger också företaget ett identitet och värde. Här finns 9 effektiva övningar för ett framgångsrikt varumärke.

Oavsett om bygger ett personligt eller kommersiellt varumärke, så är det viktigt att veta att varumärkesbyggande tar mycket tid och resurser. Men ditt varumärke kan, och bör, byggas in-house, av dig och ditt team. Att bygga ett varumärke kan inte läggas ut på externa partners eftersom det bör återspegla dig och din personlighet. Vem kan det bättre än du? Låt oss öppnar upp detta.

VAD ÄR VARUMÄRKESBYGGANDE?

Det finns inte en definition som fångar essensen av varumärkesbyggande i sin helhet. De flesta människor tror att varumärkesbyggande handlar om det visuella, logotyp och vilka färger ni använder. Men nej, varumärkesbyggande är så mycket mer, och det finns en hel del arbete inblandat innan du får välja färger och typsnitt. Därför, du bör inte blint tror att du kan lägga ut skapandeprocessen av ditt varumärke till en tredje part. Med detta sagt, många företag kan hjälpa dig att identifiera ditt varumärkes element och bygga ditt varumärkes visuella image, men kreationen av själen till ditt varumärke är, som företagare, upp till dig.
Det bästa sättet jag kan definiera varumärkesbyggande är detta: det är en process som skapar värde för dina kunder. Den innehåller allt som din kund känner till om dig och deras erfarenheter om ditt företag i sin helhet.

4 OLIKA TYPER AV VARUMÄRKEN

Tjänstevarumärke – varumärket bygger på kunskap, kultur och erfarenhet som man har med tjänsten att leverera affärs och människor.
Detaljhandelsvarumärke – varumärket bygger på en blandning av produkter, tjänster och upplevelser.
Produktvarumärke – varumärket bygger på de erfarenheter som man har med en specifik produkt.
Personligt varumärke – varumärket bygger på kunskap, bild och kunskaper hos den person, det vill säga dig.

Vilken av dessa kategorier som passar ditt företag? Du måste identifiera detta innan du börjar skapa ditt varumärkes personlighet eftersom alla dessa skapas något annorlunda. Dessutom, som ni säkert redan räknat ut genom att läsa min definition: processen för att skapa ett värde för kunderna -> det handlar om dina kunder.

Ja, det handlar inte om dig eller dina produkter / tjänster. Det handlar om dina kunder, punkt. Därför det är mycket viktigt att du vet vem din kund är.

DEFINIERA DITT VARUMÄRKE

Det första steget i varumärkesbyggande är att definiera ditt varumärke, din USP. Du bör ha en USP för inte bara för din verksamhet, utan också för dina erbjudanden och du som företagsägare. Tänk så här:

– Varför ditt företag?
– Vad betyder det för dem (dina kunder)?
– Varför du?
– Varför inte dem? (Dina konkurrenter)

Du behöver tydligt identifiera varför dina produkter eller tjänster är bättre lämpade för dina kunder än de som dina konkurrenter erbjuder.

Du bör kunna skapa en lista över dina styrkor, kärnvärden, övertygelser, färdigheter, kompetens, men också den livsstilen du erbjuder. Detta beror på vilken typ av verksamhet du befinner dig i! Dessa element kommer att utgöra ditt meddelande och vad folk tycker om dig när de kommer i kontakt med ditt företag.

FÖRSTÅ DIN KUND

Som ett varumärke och en företagsägare, måste du veta exakt vem din kund är. En vag “kvinnor i trettiårsåldern” räcker inte. Vara väldigt specifik. Du kommer troligen att ha mer än en kundidentitet men börja med en. Genom att veta exakt vad hon / han gillar och ogillar, hennes problem, hennes värderingar, där hon hänger ut, som hon följer, där hon handlar och hur mycket pengar hon är villig att investera i XX (som det du erbjuda) är nyckeln till att besluta var och hur du spendera din marknadsföringspengar.

KAN DIN KONKURRENS

De stora företagsledare är fullt medvetna om konkurrensen och håller sign uppdaterade med allt som sker på marknaden. Du måste veta vad era konkurrenter gör, hur de gör det och vilka fördelar de har. Veta sina siffror, kunder och varumärkeselement. Men ditt jobb är att bygga ditt varumärke, inte figurera ut andras. Om dina konkurrenter gör något som ger dem en konkurrensfördel, ta gärna inspiration av det, men utan att känna till alla detaljer, du kan inte med säkerhet säga vad som fungerar och vad inte. Så håll ögonen på din boll, inte på andra.

SKILJ DITT VARUMÄRKE

För att skilja ditt varumärke, du behöver skapa en unik fördel i huvudet på dina kunder. Detta förutsätter att du kan kommunicera dina varumärkesvärden så att kunderna förstår fördelar jämfört med dina konkurrenter. Vid det här laget vet du dina värderingar, och hur ditt varumärke skiljer sig från dem i samma bransch.

Hur dina tjänster eller produkter skiljer sig från dem på marknaden? Vad gör du annorlunda? Vad är din fokus? Definiera noga ditt erbjudande så du kommer att attrahera rätt kund.

PERSONLIGHET OCH VARUMÄRKE

Ditt varumärke måste ha sin egen personlighet. Sätt att kommunicera, vilka element du använder i din kommunikation, det handlar om att etablera ett varumärke personlighet som är unik för dig. Polpulära varumärken tenderar vara förlängningar av sina grundare och ledare personligheter. Tiden för ansiktslösa varumärken och företag är borta, folk vill veta grundarens historia, kampen, vad som sker bakom kulisserna av varumärken och företag. Det är sociala medier är ett fenomenalt sätt att sprida kännedom om ditt varumärke.

EXPONERA DITT VARUMÄRKE

Varumärkesbyggande är inte en engångsgrej. Att bygga en unik och kraftfull personlig eller företagets varumärke tar tid och pengar. De mest effektiva sätten att exponera ditt varumärke är att använda en kombination av traditionella och digitala media. En konsument måste utsättas för ditt varumärke många gånger i många olika ställen och av många olika personer innan hon fattar ett köpbeslut.

Varumärkesbyggande är en kontinuerlig insats; du skapa förtroende bland dina kunder och inom marknaden genom att ständigt dyker upp, vara unik, trogen din stil och hålla ditt varumärke i huvudet på dem.

SKAPA ALLIERADE

Bestäm vem du vill ses med, vilket märkesföreningar är bra för dig och vad som inte. Inte alla synlighet är bra, till exempel om ditt varumärke är kopplad till en del mindre positiva nyheter, då kan det vara svårt att rädda situationen i det långa loppet. Välj din kunder, partners, leverantörer och personal med stor omsorg.

Endast fantasin kan begränsa dig! Hitta personer och företag som är intressanta för ett samarbete, och fundera ut vad du kan göra tillsammans. Bloggare och opinionsbildare är bra för att sprida ditt varumärkesbudskap, bara var medveten om att du behöver hitta en perfekt match. Samarbetet måste vara en ömsesidig nytta för båda, ha detta i åtanke. Också visa respekt för andras tid och affärsmodeller.

GRANSKA OCH UTVÄRDERA

Stora varumärken och företag att mäter allt och granskar det förflutna, insatser, samarbeten, för att se vad som fungerar och vad som inte. Så även du. Du behöver granska ditt varumärke, ditt meddelande, dina bilder, dina webbplatser och allt som representerar ditt företag. Kanske din webbplats är inte så up-to-date längre? Kanske du har börjat locka en yngre publik och behöver rulla ut en annan strategi för sociala medier med hjälp av teknik och plattform som de finns på?

UTVECKLA & PIVOTERA

Allt förändras så även du och ditt varumärke och företag. Varumärken och företag utvecklas till nya riktningar på grund av tillväxt, samarbeten, innovationer och många andra skäl. Se inte ditt varumärke som något statiskt utan något som går igenom olika faser av mognad, och utvecklar kontinuerligt. Värt att notera är att du vill vara sann mot dina värderingar och den bild du arbetat så hårt för att bygga, och inte förnya varumärket varannan månad … men tänk på att alla stora varumärken utvecklas till nya områden, stärka deras personlighet och bara utvecklas, precis som du som företagare!

Är du en småföretagare och söker hjälp med ditt varumärke, marknadsföring, teknik eller affärsstrategi? Vi är här för att hjälpa! Titta igenom våra populära kurser eller kontakta oss för vidare diskussion on era behov!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *

9 − 1 =

Post comment